انتشار توسط سازمان توسعه تجارت خارجی مالزی (MATRADE)
مرکز گوانجو – چین
ژانویه ۲۰۱۹

بر اساس داده های آماری ای‌مارکتر (E marketer) که در ژانویه 2019 منتشر شد، چین به عنوان بزرگترین بازار خرده فروشی از آمریکا سبقت خواهد گرفت.

بر اساس همین گزارش، محققین بر این باورند که در سال ۲۰۱۹ فروش حاصل از خرده فروشی چین با 7.5% افزایش به 5.633 تریلیون می رسد، در حالیکه رشد 3.3 درصدی آمریکا، مبلغ 5.529 تریلیون را برای بازار خرده فروشی این کشور به همراه خواهد داشت.

 با پیشرفت تجارت الکترونیک بازار خرده فروشی آنلاین چین در آمدی بالغ بر 1.989 تریلیون دلار را در سال 2019 شاهد خواهد بود. سیستم بانکی و تجار چینی در این مدل تجاری با افزایش درآمد مواجه خواهند شد .

بر اساس تحقیقات دفتر ملی آمار (National Bureau of Statistics) بخش تجارت الکترونیک، محرک اصلی اقتصاد خرده فروشی چین است، که دارای رتبه پنجم خرده فروشی در سال 2018  می باشد. در این میان افزایش درآمد افراد، میانگین قدرت خرید مردم را به سرعت افزایش داده است.

در فصل خرید سالیانه  چین، در یک روز خرید (11 نوامبر)، سایت علی بابا فقط در دو دقیقه به تراکنش مالی بالغ بر 1.47 تریلیون دلار دست یافت. بر اساس میزان فروش ۲۴ ساعته، رقم 31.46 میلیارد دلار ثبت شده است، که از میزان فروش سایبر ماندی Cyber Monday)) و بلک فرایدی (Black Friday) پیشی گرفته است.

بعلاوه بر اساس گزارشی از ای‌مارکتر (E Marketer) پیش بینی می‌شود تا آخر سال 2019 ، چین 55.8% بازار خرده فروشی آنلاین جهان را دارا خواهد بود، که این رقم تا سال 2020 به 63% افزایش می‌یابد. از طرف دیگر پیش‌بینی شده است تا سال ۲۰۲۰ سهم جهانی  ایالت متحده آمریکا در بخش تجارت الکترونیک تا میزان 15% کاهش یابد.

با توجه به پیشرفت چین در تجارت الکترونیک و تقاضا از بازار خرده فروشی پر رونق آن، سازمان توسعه تجارت خارجی مالزی (MATRADE) با شرکت‌های چینی فعال در زمینه تجارت الکترونیک مانند علی بابا (Alibaba)، تائوبائو و تی‌مال (Taobao & Tmall)، جی دی (JD.com) و بسیاری دیگر از شرکت‌های الکترونیکی محلی برای واردات محصولاتی از مالزی مانند محصولات غذایی، نوشیدنی، بهداشتی و حوزه سلامت همکاری بسیار نزدیکی خواهد داشت.

بر اساس آمار گمرک چین، ارزش تجارت چین با مالزی در سال 2018، به 108.6 میلیارد دلار رسید که 13 درصد افزایش نشان می‌دهد، در حالیکه ارزش صادرات مالزی به چین 45.4 میلیارد دلار بوده که آن هم 8.9 درصد افزایش یافته است.

جمع‌بندی

از آنجایی که سازمان توسعه  تجارت خارجی مالزی – گوانگجو، پیشرفت چشمگیری در بازاریابی آنلاین (Marketing E) داشته است، گردهمایی‌های متعددی را با شرکتهای مالایی که توانایی بالقوه‌ای در زمینه تجارت آنلاین دارند برگزار کرده است. این گردهمایی‌ها بیشتر برای شرکت‌های حاضر در نمایشگاههای آسه‌آن (ASEAN) و صادرات و واردات چین برگزار شده است. با این وجودسازمان توسعه تجارت خارجی مالزی – گوانگجو سعی دارد فرصتهای بیشتری برای شرکتهای مالایی در زمینه تجارت آنلاین فراهم نماید.